Přeskočit na obsah

Harcourt

Harcourt, symbolická řada křišťálových výrobků od francouzského výrobce Baccarat, zůstává bezkonkurenční z hlediska kvality svého designu a díky výjimečné dlouhověkosti.

Historie

Se svou šestihrannou nohou a širokými, naplocho řezanými hranami, se stala bestsellerem s více než 10,000 prodaných kusů za každý rok. Svým výrazným tvarem je vyjádřením neustálého hledání dokonalosti a touhy zvýšit čistotu a jedinečnost třpytu křišťálu.

Harcourt je nejstarším modelem poháru, který Baccarat vytvořil a je stále součástí aktuálního prodejního katalogu.

Harcourt byl často napodobován, ovšem kopie se nikdy originálu nevyrovnala.

Mnoho zástupců monarchií a dalších významných osobností byli okouzleni jeho unikátním nadčasovým designem, který nese charakteristický rukopis typický pro Baccarat. Jeho mezinárodní úspěch a to nejen mezi velikány a představiteli mocných zemí světa, ale i mezi širší veřejností nevykazuje žádné známky oslabení.

Bylo to v roce 1841, za vlády Napoleona III, kdy návrh této řady poprvé spatřil světlo světa. Byl publikován v ceníku pro křišťál obchodu Launay, Hautin a Cie, v jehož Pařížském obchodě na Rue du Paradis v blízkosti Gare se prodáváli předměty vyráběné v manufaktuře Baccarat.

V té době se kolekce nazývala „Stolní servis ve tvaru gondoly s trojitou nohou a širokým, rovným brusem hrany“.

Její přehledné linky byly perfektně sladěné se stylem desetiletí 1835-1845 - období, kdy se fazetovou výzdobou zdůrazňovala rozmanitost tvaru. Tehdy řadu tvořilo asi třicet položek, včetně šesti velikostí sklenic, karafy s velkým obsahem, džbány na vodu, poháry, doplňkové nádobí a mísy na ovoce. V té době si lidé tradičně objednávali kompletní sadu. V prvních letech 20. století byla řada rozšířena o pohár na šampaňské, sklenici na víno, hrnek a pohár na vodu. Kromě těchto nových designů odpovídajících měnícímu se diktátu módního stolování, přišel Baccarat se setem na kaviár, se salátovou mísou a dále s chladičem na víno.

V roce 1920, Baccarat řadu pojmenoval na počest jedné z nejstarších francouzských šlechtických rodů, poprvé zdokumentovaných v Normandii již v devátém století. Od té doby nese servis jméno Harcourt.

V roce 1975, na symbolické 150. výročí technického vývoje kolekce s širokými, na plocho řezanými hranami, byla vyrobena limitovaná edice karafy s názvem Magnum. Následovala série sklenic Harcourt v nadměrné velikosti, tzv. Hanaps: růžová v roce 1976, kobaltová modř v roce 1977, smaragdově zelená v roce 1979, mechově zelená v roce 1981, ametystová v roce 1982 a oranžová v roce 1983.

Variace Harcourt

Byly navrženy tři varianty: Empire (1956), se zlatým vzorem na každé ploché straně a noze sklenky; EMS (1982 ), se zlatým linkami vedenými kolem okrajů číše i nohy; Enee (1982), varianta se stříbrnými linkami.

V roce 2002 Baccarat oslovil řadu mladých designérů, aby pojali Harcourt jako nový prostor pro jejich tvůrčí talent. Vznikla tím „Saga Harcourt“, na které se podíleli umělci jako Tse Tse, Vincent Dupont-Rougler, Arno Billault, Inga Sempé, Florence Deygas a Olivier Huntzel. Volný průchod fantazie zapříčinil, že se klasický Harcourt transformoval do pudřenky, vaporizéru, svícnu či detektivního příběhu s příznačně pojmenovanými předměty Impact , Clues a Investigaions.

Později Philippe Starck proměnil Harcourt v novodobou ikonu.

V roce 2005 spatřil svět poprvé kolekci Darkside. Harcourt  se zde objevuje v nové roly prostřednictvím číslované rady Un Parfait a sklenic, taktéž číslovaných, s názvem Black Angel. Později díky experimentu s mohutnými kusy křišťálu vzniká těžítko Hell, které se zdá být vytesáno z jednoho bloku. Dále vázy Ouch!, kde vziká optická iluze a pohrává si s kontrasty mezi masivním kusem křišťálu a jemností květin.

V roce 2011 Philippe Starck a jeho dcera Ara navrhli dekorativní set Jeur de Dames en noir, s čirými a černými flétnami na šampaňské.

Stejně jako v minulosti, také v roce 2011 se zapsali studenti do historie designu a luxusního zboží díky magisterskému studijnímu programu na umělecké škole ÉCAL, která pracuje pod vedením dvou londýnských návrhářů. Byli vyzváni, aby se zhostili nového výkladu Harcourt. Výsledných patnáct návrhů je směsicí hravosti a paragmatičnosti. K výrazným patří šachový set od Xin Wang, přesýpací hodiny od Yu Tien, sada na odšťavňování citrusů se sítkem od Guillaume Noiseux nebo náramky ze skla podle návrhů Daniel Martinez.

Ikona slaví 170 let

Harcourt byl vždy věrný svému prvnímu návrhu pocházejícímu z roku 1841 a má do dnešního dne svůj přesný originální vzhled.

Její krása pramení z čistě vyváženého tvaru, její tíhy, transparentnosti a misky, připomínající květ na stopce. Křišťál má náznak drahého kamene, něčeho, co je elementární - zároveň zemité i éterické: směs snů i reality, podobně jako je tomu u každého uměleckého díla. Umí pracovat se světlem, rozsvěcí barvu Grand Cru, oslavuje nejskromnější tabule a převádí nejprostší večeři na slavnostní hostinu.

Harcourt je už od svého zrodu jedinou řadou, která zdobila největší světové tabule.

Od stolů krále Ludvíka XV., Napoleona III. až dodnes, kdy má své čestné místo mezi zdmi Elysejského paláce a mnohých francouzských velvyslanectví. Stejný entuziazmus lze nalézt také mimo Francii, kde nesou stolní servisy často vyraženou pečeť zhotovitele stejne, jako s tím přišel Baccarat.

Kolekce Harcourt je tak nedílnou součástí historie Francie a její kolektivní paměti. Harcourt je také velmi přítomný i dnes.

Každý sní o tom, vlastnit alespoň jeden kus v průběhu svého života, stejně jako dychtíme po svatebních šatech z hedvábí a to nejen proto, že je Harcourt představitelem vrcholné tabule, ale co je ještě důležitější, neboť ztělesňuje kvintesenci luxusu a nejvyšší elegance.

Stejne jako skvělý parfém výrazně a přeci nevtíravě dotváří vaší osobnost, tak i Harcourt představuje malý střípek z nekonečného vesmíru Baccarat.

Crystal Heritage - oficiální partner Baccaratu pro Českou republiku